Ca si in scene cu zapada, in scenele cu nisip stralucitor compensati pozitiv expunerea (in general pana la +2EV) astfel incat subiectul sau intregul peisaj sa fie corect expus, fara insa a supraexpune zonele cele mai luminoase" .....nu cumva subiectul , omul copilul va fi expus corect si ce e in jurul lui va fi supraexpus?
Daca ii faci o fotografie fiului tau si e inconjurat de zapada, sistemul de masurare se pacaleste datorita albului excesiv si iti aduce expunerea pana cand acesta devine un 18% gri. In acest scenariu, si zapada si fiul tau vor fi subexpusi.
In acest caz, poti sa masura spot pe zapada si sa aduci exponometrul la 1 1/2 - 2 EV peste 0. Astfel, gri-ul va fi alb, asa cum il vezi si tu.
Partea cu supraexpunerea depinde foarte mult si de conditiile generale de iluminare. La fel de bine, daca ai cateva highlight-uri care sunt arse (sa ziceam daca soarele e lumina de contur si iti arde putin parul, parul subiectului adica
) ) nu este grav. Din nou, vorbim doar de cateva highlight-uri arse, nu de zone intinse.
Din ce inteleg eu , punctul 0 este expunerea corecta
0 este expunerea corecta pentru aparat. Nu inseamna ca si pentru tine va fi expunerea corecta. Din nou, vb de partea cu zapada. Pentru aparat, valoarea 0 este cea corecta, dar asta pentru ca el vede cadrul ca fiind prea luminos si aduce totul la 18% gri, iar zapada este cat se poate de alba. Si atunci, supraexpui.
Valabil si pentru zonele cu mult negru. Daca faci o fotografie unui subiect si tu ai in spate un zid negru. Aparatul va considera ca este mult prea intunecat si va aduce expunerea astfel incat negrul sa fie gri. In acest caz, subexpui pentru ca tu vrei ca negrul sa ramana negru, nu gri.
La fel se intampla si cu nisipul si plaja. Nisipul reflecta soarele si aparatul "simte" nevoia sa subexpuna. Tu vii si compensezi expunerea pozitiv, adica ii dai un +1.5 EV - 2 EV, in functie de modul de masurare si de conditiile de iluminare.