de grasu » Joi Aug 11, 2011 9:22 pm
Salutare.
Am citit oarecum interesat acest thread, deoarece am făcut DTP la o tipografie m-am lovit de multe ori de problema monitoarelor necalibrate.
De când eram mic şi până acum, se foloseau (şi încă se folosec, la nivel industrial) spectrofotometrele Eye-One de la fostul GretagMacbeth (actualmente X-Rite). Une Eye-one (i1) este scump (cam 2000 RON) şi necesită şi... mentenanţă şi grijă deosebită (plăcuta cu albul de referinţă expiră la fiecare 12 luni şi trebuie luată alta). Dar, este un standard nescris in industria tipografică de aici.
Ca entry-level, X-Rite aveau o soluţie ieftină (detestată de profesionişti, totuşi), ColorMunki. Acesta e un Colorimetru (nu Spectrorotometru), are o precizie mai mică şi este muuuuuuult mai ieftin (sub 500 RON la F64). Mai este pe piaţă şi un concurent de la DataColor (Spyder-ul) despre care nu ştiu prea multe, e nou venit şi nu m-am jucat decât cu Eye-One. Ceva-mi spune că şi Spyeder-ul şi Colormunki sunt cam aceeaşi chestie.
De firma DataColor am auzit de-abia recent, culmea, chiar de aici de pe forum. Dacă fac chestii fine, ne poate pune în temă cineva care are ceva de la ei. Pentru cei care vor doar sa aibă monitoarele puse la punct (fără pretenţii tipografice de reproducere de culori Pantone, etc.) recomand investiţia minimă - un colorimetru ieftin sau un monitor cu colorimetru propriu (da, există aşa ceva). Monitoarele calibrate pentru fotografi nu au nevoie de precizia necesară unei tipografii (care, adesea, nu e nici aia ceea ce pare :p), iar ca o poză să iasă la fel şi pe hârtie şi pe ecranul aparatului şi pe display e nevoie de multă cunoaştere tehnică şi experienţă (e un lanţ complex).
Succes !
Hoping for the best but expecting the worst.