nik scrie:In anii studentiei mele, faceam pe fotograful de nunti, la tara, cu Smena 8 si flashul "oribil", nici macar nu aveam filme de sensibilitate 400 ASA... cred ca astea se dadeau pe sub mana.
Spre sfirsitul anilor '70, in momentele bune, puteai gasi in magazinele de profil urmatoarele filme ORWO pe format 35 mm:
- negativ pancromatic alb/negru (NP) de 15, 20 si 27 grade DIN (25, 80 si 400 ISO)
- negativ color (NC) de 19 grade DIN
- reversibil color (diapozitiv) balansat pe lumina de zi (UT) de 18 grade DIN
- reversibil color balansat pe lumina artificiala (UK) de 17 grade DIN
In momentele mai putin bune, primul care disparea era NP 20, asa ca treceam la NP 27. Cind disparea si acesta, daca eram suficient de desperat, luam un NP 15, destinat, in principiu, microfiselor si utilizabil doar pe lumina buna de zi (nu aveam trepied). Erau si perioade cind nu se gasea nici un fel de negativ alb/negru in comertul socialist, sau se importau cantitati limitate din Ungaria sau Belgia.
Au urmat anii '80 cind, daca gaseai vreun film utilizabil in comertul socialist, trebuia sa cumperi cit te tinea punga, pentru ca nu se stia cind te vei mai intilni cu o asemenea ocazie... In teorie, se lansasera filmele AZOPAN facute la Tg. Mures; in practica nu le gaseai nici pe astea, nici altele, pentru ca importurile fusesera drastic reduse, pe motiv ca acum se produceau si la noi in tara...
nik scrie:Am dubii serioase ca un incepator poate face poze bune cu dotarea asta, in conditiile de la majorat, dar cineva experimentat poate sa foloseasca la maxim potentialul echipamentului si sa obtina rezultate acceptabile.
Inclin sa cred ca un utilizator obisnuit sa fotografieze in conditii de majorat cu compactul va aprecia posibilitatile oferite de un D3000 cu flash-ul incorporat. Iar un SB600 ramine oricind o
optiune, daca omul nostru este prins de microbul fotografiei cu DSLR-ul.