Acum este Joi Mar 28, 2024 11:36 am

Articole Nikonisti.ro

Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D5100

Despre filmarea cu DSLR si compacte Nikon

Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D5100

Mesajde admin » Lun Sep 05, 2011 3:18 pm

Avem placerea de a va prezenta un film de scurt metraj realizat de tanarul regizor si director de imagine Radu Stefan cu ajutorul celui mai nou DSLR Nikon: D5100. Pe parcursul celor 5 zile de filmare au fost utilizate, pe langa aparat, si obiectivele Nikkor 35mm 1.8 DX, 50mm 1.4G, 10-24mm DX, 55-300mm, precum si microfonul ME-1.

http://www.youtube.com/watch?v=1MIx7cwzoFE


Va invitam sa ne impartasiti propriile voastre filme (link extern) sau sa discutati cu realizatorul acestui scurt metraj aici, pe forum.
At the Heart of the Image
Avatar utilizator
admin
Site Admin
 
Mesaje: 1258
Membru din: Vin Noi 28, 2008 10:31 am

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Alina - Elena Marcu » Lun Sep 05, 2011 5:22 pm

Superb filmul..Foarte frumoasa ideea, interesate sunt si efectele de imagine..dau impresia de filmi vechi. Povestea filmului este frumoasa, iar vocea fetitei este foarte placuta si potrivita pentru ideea povestii. As dori sa-l intreb pe domnul Stefan ce i-a oferit in plus obiectivul cu focala fixa fata de un obiectiv normal.
Alina - Elena Marcu
 
Mesaje: 2
Membru din: Lun Sep 05, 2011 5:12 pm

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Radu Stefan » Mar Sep 06, 2011 3:06 pm

Salut Alina, ma bucur ca iti place.
Am sa incerc sa iti raspund, in modul meu, avand in vedere ca nu sunt un expert in cifre si specificatii tehnice.
Un obiectiv cu focala fixa, fata de un obiectiv cu zoom (daca nu ma insel asa se numeste), ofera o calitate mai buna a imaginii. Motivele sunt mai multe:
- unul ar fi ca la un obiectiv fix, fata de unul cu zoom, lipseste partea mecanica, motorasul, care pemit facerea acelui zoom, iar chestia asta permite constructia obiectivului folosind componente mai de calitate, mai solide, mai rigide, fapt ce ii oferia rezistenta in timp, adica nu se poate strica, ca nu are ce.
- obiectivele fixe sunt in zona "profesionista" ca si categorie si din cauza asta sticla care se foloseste e mult mai de calitate (avand in vedere ca la "profesionisti" pretul nu conteaza).
- la un obiectiv cu zoom, daca ai observat, odata ce modifici distanta focala, modificarea asta are un efect si asupra valorii maxime a diafragmei, lucru care in film conteaza, in ideea ca la fiecare cadru tre sa ai acces la acelas tip de diafragma ca la celelalte cadre din secventa respectiva, pt a avea continuitate in imagine, si totodata e de preferat sa ai acces la o diafragma cat mai deschisa tot timpul, lucru care obiectivele fixe il permit.
- iar cel mai "important" aspect ar fi urmatorul: valorile astea de obiective fixe, 35, 50, 85, etc exista cam de la inceputul fotografiei, filmului. Niste baieti au facut probabil mii de teste pana sa decida ca astea sunt valorile care se pot folosii in diferitele situatii (sunt mai mult decat sigur ca exista si o legatura cu raza vizuala a ochiului uman in diferinte contexte). Mai mult decat atat, de prea mult timp se folosesc obiectivele cu aceste valori, si implicit astazi, instinctiv, imaginile luate cu obiective fixe (binenteles si corect din punct de vedere compozitional, etc) le numim de calitate sau "profi". E un standard al industriei pana la urma, creat in multi ani, cu justificari atat tehnice cat si umano-fiziologice in ceea ce priveste vederea umana (aparatul foto sau de filmat, trebuie privit ca ochiul privitorului, dar controlat de "creator")
Daca ne permitem sa si glumim, pot sa iti spun ca un alt castig cu obiectivele fixe e ca sunt anti-lene. Tre sa faci pasi daca vrei sa te apropii. :P
Sper ca te-am lamurit, daca nu, mai pot incerca, detalia, reformula. Iar daca altcineva are completari sau corecturi, e voie sa se manifeste.
Radu Stefan
 
Mesaje: 4
Membru din: Mar Sep 06, 2011 9:40 am

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Alina - Elena Marcu » Mar Sep 06, 2011 4:40 pm

Buna Radu. Multumesc frumos pt raspunsul detaliat, am inteles la ce se folosesc obiectivele fixe.. Cand am fost sa-mi cumpar aparatul foto ( D5100 ) mi-a fost recomandat sa folosesc un obiectiv fix pt fotografierea portretelor si nu prea stiam exact l ce se folosesc, eu credeam k sunt bune pt a detasa subiectul de fundal, si cred k pe langa tot ce-ai enumerat ar putea fi si asta..Oricum fiind inspirata de filmul tau si cum am plecat azi l munte m-am hotarat sa fac si eu un mini-film cu aparatul foto...ce o sa iasa..vad in weeken d cand il montez..sper sa iasa ok, mai ales k nu am mai carat cu mn si trepiedul. Daca o sa iasa bn o sa-l postez pe pag de facebook a nikon-ului.
Multumesc pentru amabilitatea de a-mi rasp l post si a sta sa-mi explici. O zi buna.
Alina - Elena Marcu
 
Mesaje: 2
Membru din: Lun Sep 05, 2011 5:12 pm

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Radu_Grozescu » Mar Sep 06, 2011 7:50 pm

Radu Stefan scrie:Iar daca altcineva are completari sau corecturi, e voie sa se manifeste.


Mai bine nu, în special la corecturi :-)

Ar fi mult mai interesant de aflat cum au fost obtinute efectele de difuzie, la filmare sau la procesare.

Mai ales că o seamă de scene par mai degrabă filmate cu link magazin online.
Cu stimă,

Radu Grozescu

Avatar utilizator
Radu_Grozescu
 
Mesaje: 3950
Membru din: Sâm Ian 17, 2009 7:24 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Radu Stefan » Mie Sep 07, 2011 7:56 am

Efectul de difuzie e obtinut cu ajutorul unui filtru: "C.Spot WA Grey 1 Ref. 072" ( http://www.cokin.co.uk/pages/cspot4.htm - al treilea din lista ). Pe langa filtrul asta am mai folosit si 2 filtre portocalii, de incalzire, de intensitate diferita, in functie de necesitate. Toate astea la filmare.
La postprocesare, am facut o corectie de cuoare, cu scop mai mult de etalonare/calibrare a tuturor cadrelor, unde era nevoie, unde erau diferente deranjante de lumina, culori. Deasemenea la postprocesare am dat si o usoara desaturatie.
A fost prima oara cand am folosit filtre la filmare si am fost mai mult decat socat (pozitiv) de rezultat. La unele cadre mi se parea atat de "perfect" brutul incat nu imi venea sa il modific cu nimic, dar cand vorbim de postprocesare, odata ce modifici un cadru trebuie toate modificate pt a da unitate imaginii pe tot filmul.
Tot din postprocesare pe unele cadre am mai aplicat si o vignieta neagra unde am considerat necesar. Iar postprocesarea e facuta in Camera RAW de la Photoshop.
Radu Stefan
 
Mesaje: 4
Membru din: Mar Sep 06, 2011 9:40 am

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Radu_Grozescu » Mie Sep 07, 2011 8:38 am

Radu Stefan scrie:Iar postprocesarea e facuta in Camera RAW de la Photoshop.


Multumesc mult pentru raspuns.

Nu stiam ca se poate edita si video cu Camera RAW, dar eu nu ma pricep deloc la video, ma ocup doar de fotografie.
Cu stimă,

Radu Grozescu

Avatar utilizator
Radu_Grozescu
 
Mesaje: 3950
Membru din: Sâm Ian 17, 2009 7:24 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Radu Stefan » Mie Sep 07, 2011 9:28 am

Nu se poate edita video in Camera Raw, dar se poate exporta filmul frame cu frame, prelucra in Camera Raw toate framurile, importa in Premier framurile corectate si exporta filmul. Suna complicat, consuma mult timp, dar din punctul meu de vedere daca corectia de culoare care o oferta Camera Raw e ceea ce iti doresti (ca si stil) merita efortul.
Principiul asta poate fi aplicat si la Light Room si orice alt soft de editare foto. Programele de editat foto, cel putin din punct de vedere al accesului la ele, fata de cele de prelucare video, in ceea ce priveste corectia de culoare, au mai multe obtiuni. Mai mult decat atat, exportand framurile si importandu-le, daca lucrezi la 24fps, in final rezulta un "film look" (subtil) din cauza faptul ca la final ai la propriu 24 de imagini pe secunda in proiectul video.
Radu Stefan
 
Mesaje: 4
Membru din: Mar Sep 06, 2011 9:40 am

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Radu_Grozescu » Joi Sep 08, 2011 8:41 am

Radu Stefan scrie:la final ai la propriu 24 de imagini pe secunda in proiectul video.


Foarte interesanta abordarea.

As dori sa stiu cum ati focalizat, manual sau folosind AF-ul, eventual si setarile acestuia.
Cu stimă,

Radu Grozescu

Avatar utilizator
Radu_Grozescu
 
Mesaje: 3950
Membru din: Sâm Ian 17, 2009 7:24 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Povestea unei copile - un film de Radu Stefan cu Nikon D

Mesajde Radu Stefan » Joi Sep 08, 2011 5:46 pm

Focalzarea s-a facut manual, cu ajutorul unui sistem de "follow focus" care permite o modificare lina si fluenta a focus-ului , tipica/necesara cinematografiei.

http://www.google.com/imgres?q=follow+f ... OIL&zoom=1

Un sistem de "follow focus" e mai mult decat necesar daca doresti sa folosesti un DSLR pe post de camera video, deoarece obiectivul foto este facut sa functioneze bine in situatiile de fotografiere, modul in care se modifica focus-ul este foarte brusc, iar inelul de focus este foarte sensibil. Cu ajutorul unui sistem de "follow focus" un obiectiv foto se apropie ca si functionalitate de un obiectiv de camera video, in ceea ce priveste focus-ul.
Am experimentat si cu functia automata a aparatului si pot sa spun ca functioneaza destul de bine. Singura problema e ca daca vorbim de focus automat el poate fi setat sa recunoasca fetele din imagine si sa faca clarul pe ele sau pe diferite zone din imagine. Teoretic nu e nimic in neregula, dar practic la o filmare subiectul in majoritatea cazurilor se afla in miscare, iar focusul se face unde si cum doreste regizorul si directorul de imagine, care poate sa fie o zona care sa contrazica orice presetare sau algoritm de functionare a uneui aparat (si nu e loc de eroare odata ce se da "motor"). Deasemena viteza cu care se face modificarea zonei de clar este data de actiunea din cadru, de atmosfera dorita, etc . Din cauza asta in cinematografie focus-ul beneficiaza de un tratament special, existand si un om care se ocupa doar de acest lucru, "focus puller"-ul. E un rol foarte important in echipa tehnica si e o munca destul de grea. Implica masurarea distantelor dintre personaj si aparat pe parcursul unui cadru cu o acuratete destul de mare (in timpul repetitilor), la care se mai adauga si capacitatea de a anticipa si de a se adapta la modificarile care apar in timpul filmarii propriu zise.
Daca tot sunetm la capitolul asta, as vrea sa spun si de "rig"-ul pentru DSLR, care practic e suportul care face posibila atasarea unui follow focus pe un aparat foto. Pe langa aceasta utilitate rig-ul mai permite si montarea unui Matte Box, a unui microfon extern, a unui monitor de control sau a unei baterii de rezerva. Dar cel mai important efect care il are rig-ul pentru DSLR este posibilitatea de a modifica centru de greutate a aparatului foto (care este foarte diferit de cel a unei camere video). Iar daca reusesti sa nimeresti pozitia buna, miscarile de camera vor parea ca au fot realizate cu o camera video. Prin folosirea unui rig si echiparea lui cu toate aceste accesorii (eventual se pot adauga intentionat si greutati suplimentare) se modifica practic greutatea aparatului de filmat (o camera de filmat pe pelicula de 35mm, echipata cu toate accesorile are aproximativ 30-50 de kg, poate si mai mult ), fapt care modifica foarte mult modul de miscare a acestuia si implicit imaginea finala inregistrata (pracatic toate aceste mici accesorii nu fac decat sa "pacaleasca" privitorul, dand senzatia ca s-a filmat cu o camera video profesionala, prin aducerea DSLR-ului din punct de vedere al greutatii, utilitatii si a modului de functionare cat mai aprope de camerele de filmat profesionale )

http://www.google.com/imgres?q=follow+f ... 9Cw&zoom=1
Radu Stefan
 
Mesaje: 4
Membru din: Mar Sep 06, 2011 9:40 am

Următorul

Înapoi la Filme cu aparate foto Nikon

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori