Nikon D700 - cea mai echilibrata camera Nikon cu vocatie profesionala
Nikon D700 - pe scurt
Nikon D700 este un aparat format FX de 12 megapixeli, cu o calitate a imaginii exceptionala la sensibilitati mari, nu mai putin uimitoare la sensibilitati normale, cu o constructie metalica, protejat la praf si umezeala, cu o viteza de reactie si cadenta comparabila cu a celor mai bune camere de pe piata, AF si obturator performant.
Senzorul de mica densitate si posibilitatea de calibrare AF pe obiective duce la o claritate excelenta a imaginilor, iar sistemul de flash Nikon CLS este de o extrema flexibilitate in orice imprejurare.
Acestea fac aparatul Nikon D700 o alegere extrem de potrivita pentru majoritatea situatiilor fotografice, de la fotografia de reportaj, la sport, inclusiv in sala sau nocturna, evenimente, nunti, pana la fotografia de portrete si produse in studio.
De ce Nikon D700 si nu D3 ?
Intr-adevar, Nikon D3 poate parea mai atractiv pentru majoritatea acestor situatii, dar sunt cativa factori care ma fac sa consider Nikon D700 si nu D3 ca pe cel mai echilibrat aparat Nikon la ora actuala:
Pretul, dimensiunile si greutatea, flash-ul incorporat, dispozitivul de eliminare a prafului de pe senzor.
Nikon D700:
Rezolutia
Nikon D700 are o rezolutie de 12 MP (megapixeli) distribuiti pe formatul FX (full frame).
Dupa aparitia modelelor Canon 5DII si Sony A900 la preturi similare si cu rezolutii de peste 20 MP cei 12 MP par putin, dar pentru multe aplicatii fotografice reprezinta rezolutia optima.
12 MP reprezinta 24x36cm la 300 dpi, deci e ceva mai mult decat e nevoie pentru o pagina de revista, iar o dubla pagina se va printa la 236 dpi ceea ce este suficient pentru obtinerea unui tipar de calitate, mai ales daca luam in considerare calitatea excelenta a imaginilor generate de D700.
Pentru printuri pe hartie fotografica, fisierele de 12 MP ale aparatului Nikon D700 pot fi marite foarte mult fara pierderi, mai ales daca imaginile alese sunt de buna calitate.
Full frame
Nikon D700 este a doua camera format FX de la Nikon, anuntata la 10 luni dupa Nikon D3.
Avantajele cunoscute ale formatului FX sunt comportarea mai buna la sensibilitati mari, controlul profunzimii si revenirea obiectivelor la unghiurile traditionale corespunzatoare focalelor, spre deosebire de utilizarea lor pe formate reduse.
Comportarea la sensibilitati mari
In fotografia pe film, 400 ISO era considerata o sensibilitate mare, dar acum, in plina epoca digitala, majoritatea utilizatorilor sunt nemultuminti de aparitia "zgomotului" la 1600 ISO.
Nikon D700 dispune de captor si procesare similare cu cele de pe Nikon D3 care este inca cea mai performanta camera in materie de comportare la sensibilitati mari.
1600 ISO poate fi folosit absolut fara probleme, iar atat timp cat lumina este din directia corespunzatoare iar expunerea si balansul de alb sunt corecte nimeni nu va banui la ce sensibilitate ati fotografiat.
Rezultate remarcabile se obtin si la 3200 ISO, ba chiar la 6400 ISO care este cea mai mare sensibilitate "calibrata".
Asemenea performante deschid noi posibilitati in diverse domenii fotografice, de la fotografia de nunta la fotografia de sport in sala.
In concluzie, Nikon D700 este, alaturi de Nikon D3, cea mai potrivita camera pentru fotografierea in lumina existenta la sensibilitati mari.
Sensibilitati mici
Ce era mai putin de asteptat, si mai putin cunoscut, este calitatea exceptionala a acestui aparat la sensibilitatile normale, in apropierea ISO 200 care este sensibilitatea de baza a captorului.
Comparate cu Nikon D300 care are aceeasi rezolutie de 12 MP dar pe format DX, imaginile realizate cu Nikon D700 sunt vizibil superioare, atat din punct de vedere a claritatii cat si a tranzitiei de tonuri si culori.
Senzatia de spatialitate si redarea texturilor sunt de asemenea sensibil imbunatatite.
Aceasta comportare excelenta este datorata mai multor factori:
- "pixelii" sunt mai mari datorita captorului mai mare dar cu aceeasi rezolutie. Aceasta duce la un raport semnal/zgomot superior, deci la o calitate sporita a imaginii la orice setare de sensibilitate.
- procesarea semnalului si conversia analog/digitala la Nikon D700 este similara cu cea de la Nikon D3, superioare celor de la D300.
Comportare obiective
Aceiasi pixeli mai mari duc la o scadere a cerintelor fata de calitatile optice ale obiectivelor utilizate, intr-o asemenea masura incat veti avea senzatia ca aveti obiective noi, mult mai performante.
Am realizat imagini similare in studio, folosind aceleasi setari pe aparate, cu acelasi obiectiv macro, si imaginile de la Nikon D700 au o claritate si o senzatie de spatialitate superioare celor furnizate de D300, care este un aparat excelent pentru aceste aplicatii.
Astfel, obiectivele compatibile FX pe care le aveti vor genera imagini vizibil mai bune pe D700 fata de aparatele pe format DX.
Utilizare obiective wide
nikon 14-24/2.8In ultimii ani au aparut o serie de zoom-uri de buna calitate dedicate aparatelor de format redus, care ofera unghiuri la fel de mari ca cele care sunt in general disponibile pe aparatele "full frame", deci avantajul unui aparat FX de a folosi obiective superangulare a fost practic anulat.
Aceasta a fost valabil pana la aparitia zoom-ului Nikon 14-24/2.8, care, pe langa un unghi foarte mare intr-un zoom compatibil FX, are o calitate a imaginii care va va face sa abandonati obiectivele DX pe care le folositi in prezent, indiferent cat sunt de bune.
Practic, posibilitatea de a utiliza la adevarata valoare zoom-ul Nikon 14-24 este unul din argumentele care merita cu adevarat luate in considerare pentru trecerea de la Nikon DX la formatul FX.
Obiective "normale" si teleobiective.
Nikon 24-70/2.8Simultan cu 14-24/2.8, a fost lansat si zoom-ul Nikon 24-70/2.8, menit sa inlocuiasca binecunoscutul si apreciatul 28-70/2.8.
Este adevarat ca 24-70/2.8 functioneaza excelent si pe un aparat DX, fiind echivalent cu un 35-105, foarte potrivit pentru cei interesati de portrete dar mai putin pentru reportaj sau evenimente unde zona "wide" este mai solicitata.
Pe un Nikon D700 veti putea folosi 24-70/2.8 in scopul pentru care a fost creat, de zoom standard, cu acoperire de la 24mm, care pe FX este suficient de larga pentru majoritatea aplicatiilor.
Calitatea optica si a constructiei acestui zoom Nikon trebuie vazute pentru a fi apreciate, este suficient sa va spun ca in acest moment nu exista o alternativa "adevarata" pentru uz profesional in aceasta plaja de focale.
Astfel, majoritatea situatiilor fotografice pot fi acoperite cu doar doua obiective, un 24-70 si un 70-200.
Pe Nikon D700 si cunoscutul 70-200 va reveni la utilizarea traditionala, capatul de 70mm va redeveni 70 si nu 105 cat parea pe format DX, deci va fi mult mai usor de utilizat pentru portrete la distante medii.
Nu trebuie totusi uitat ca in capatul de 200mm zoom-ul vi se va parea mult mai "scurt" comparat cu ce va oferea pe formatul DX.
Nikon D700 dispune si de posibilitatea, foarte importanta, de a "calibra" obiectivele de care dispuneti pentru o functionare extrem de precisa a AF-ului.
Astfel, daca faceti trecerea la D700 de la orice Nikon in afara de D300, veti avea o surpriza extrem de placuta cand obiectivele vor functiona la maximum de calitate posibila, cu performante net superioare celor pe care vi le-au oferit anterior.
Aceasta calibrare, impreuna cu valorificarea mai buna a posibilitatilor optice ale obiectivelor de catre sezorul de mica densitate al Nikon D700, va oferi imagini de o calitate peste asteptari.
Daca doriti rezultatele maxime care se pot obtine cu zoom-uri pe Nikon D700 este bine sa va alegeti din "triada" profesionala Nikon: 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8.
Este adevarat ca Nikon D700 accepta si obiective DX si poate trece in mod automat pe formatul DX la montarea unui asemenea obiectiv, dar rezolutia ramasa va fi doar de aprox. 5 MP.
Controlul profunzimii
Majoritatea sustinatorilor formatului FX nu uita sa aminteasca posibilitatile superioare de control a profunzimii de camp si fundalurile "blurate" care se obtin mult mai usor cu astfel de camere.
Aceasta se datoreaza folosirii de distante focale corespunzator mai mari pe formatul FX fata de DX pentru incadrari si distante similare la fotografiere, cat si factorilor de "amplificare" a calitatii obiectivelor pomeniti mai devreme.
Nikon D700 nu este o exceptie si va va oferi toate bucuriile unei profunzimi mai reduse decat cea cu care erati familiarizati pe formatul DX.
Bineinteles, exista si reversul medaliei, in multe situatii unde aveati o profunzime suficienta la o anumita diafragma pe formatul DX, veti descoperi ca va trebui sa mai inchideti o treapta pentru a mentine aceeasi profunzime pe FX.
Vignetare
Nikon D700 dispune de posibilitatea de corectie a efectului de vignetare care poate aparea pe formatul FX cu anumite obiective in general la deschiderile mari ale diafragmei, compatibila cu majoritatea obiectivelor Nikon.
Viteza de reactie, FPS
Viteza de reactie si AF-ul sunt intre modelul D300 si D3, ceea ce inseamna performante extrem de bune in comparatie cu majoritatea aparatelor de pe piata.
In configuratia normala, Nikon D700 "trage" 5 cadre pe secunda, iar daca doriti mai mult, este suficient sa adaugati grip-ul Nikon MB-D10 (compatibil si cu Nikon D300) care cu acumulatori AA sau cu bateria optionala Nikon EN-EL4 (compatibila cu Nikon seriile D2, D3) va va oferi 8 cadre pe secunda.
Gripul are duplicate rotitele si butoanele de comanda pentru declansare pe verticala, inclusiv un joystick pentru selectarea comoda a punctului de focus si este confectionat din metal, ceea ce duce la o mai mare rigiditate a combinatiei aparat/grip.
Flash, Nikon CLS
Nikon D700 dispune de un flash incorporat a carui principala atractie este posibilitatea de a declansa flash-uri externe, inclusiv functionand in regim de Commander in sistemul Nikon CLS.
Sistemul Nikon CLS este unul dintre cele mai performante de pe piata, permitand comandarea a pana la trei grupuri de flash-uri externe compatibile intr-o diversitate de moduri, de la Manual, la Auto, la wireless TTL cu corectiile aferente, la flash stoboscopic, de la un flash in regim master pe camera sau de la transmiterul Nikon SU 800.
Dispune de 4 canale separate pentru a permite lucrul mai multor fotografi in acceasi incinta fara interferente si este total imun la declansarea altor flash-uri in vecinatate.
Obturatorul
Este un model nou, cu caracteristicile cunoscute de la aparatele de clasa profesionala, 1/250s sincron flash, 1/8000s, testat la 150.000 declansari.
14 bit A/D converter
Nikon D700 foloseste un convertor analog/digital de 14 biti care produce tranzitii de tonuri si culori foarte line inclusiv in cazul folosirii formatului jpeg.
Spre deosebire de modelul D300, la D700 nu apare acea usoara intarziere la declansare in cazul fotografierii in format NEF de 14 biti, si nici scaderea de cadenta de fotografiere, deci aceasta optiune este utilizabila inclusiv pentru subiecte aflate in miscare si mult mai usor de utilizat pentru portrete.
Active D-lighting
Este o optiune menita sa ofere o utilizare optima a gamei dinamice a senzorului prin manipularea expunerii folosind curbe specifice.
Astfel in situatiile de mare contrast se pot obtine rezultate extrem de interesante, unele apropiate de cele care se obtin prin tehnici HDR in computer, dand impresia unei game dinamice foarte mari.
Picture controls
Facand parte din ultimele camere lansate de Nikon, D700 foloseste pentru setarile de camera asa numitele Picture controls care ofera o flexibilitate extrema in obtinerea de rezultate finisate direct din camera. Acestea pot fi combinate cu Active D-lighting sau pot fi inlocuite sau modificate printr-o curba creata de catre utilizator.
Avantajul acestora este ca sunt interschimbabile cu alti utilizatori ale aceluiasi tip de camera, pot fi salvate, copiate pe computer iar la ele pot fi adaugate noi seturi pe care le pune la dispozitie Nikon sau chiar alti utilizatori.
Sistem de eliminare a prafului de pe senzor
Spre deosebire de Nikon D3, D700 dispune de acest sistem care este foarte eficient in a elimina majoritatea particulelor care intr-un fel sau altul isi gasesc calea spre senzor.
Se pare ca pretul pe care il platim pentru implementarea acestuia, cat si a flash-ului incorporat, este acoperirea de doar 95% a vizorului, spre deosebire de 100% la Nikon D3 si D300, dar avantajele nu sunt de loc de neglijat.
Articolul original poate fi citit pe situl lui Radu Grozescu, http://q-foto.ro/_aparate/nikon-d700.html.