Sigur, mai trebuie sa folosesti si materia cenusie pe langa tehnica fotografica daca vrei sa nu muncesti aiurea. De aceasta regula, din pacate, nu se spune nimic pe la seminariile foto, din motive de corectitudine politica, probabil
Deci, prima eroare:
bogdan_dumitru scrie:300 de imagini in batch, adica in orb si in calup, se pot prelucra, daca ai de 300 de ori aceeasi imagine.
WOW! Ti-a trebuit mult sa postulezi treaba asta! Cum nimeni nu isi inchipuie ca cineva ar prelucra aceeasi imagine in 300 de exemplare in batch, atunci sa inteleg ca developerii de software or fi niste idioti daca au prevazut un asemenea "feature" la programele de prelucrare a imaginilor? O chestie atat de comuna incat Nikon o are de cand hau la ViewNX pe care-l da gratis... Uite dom'le ca ne dau "features" de care nici n-avem nevoie!... Asta da pomana!
Fotografia de eveniment nu presupune sute de imagini disparate, din conditii ciudat de diferite unele de celelalte. Orice eveniment presupune o succesiune de etape... si de regula imaginile luate in cadrul unei etape au parte de expuneri apropiate, suficient de apropiate incat sa primeasca la calup postprocesare. Si, daca exista in calup imagini care nu respecta regula, este mai usor sa la abordezi individual dupa aceea - atata timp cat lucrezi in RAW poti sa tragi de biti pana te plictisesti. Oricum, mult mai simplu e sa tragi de biti la imaginile care se abat de la regula decat la fiecare imagine luata separat. Dar daca vrei sa lucrezi pe branci, nu te opreste nimeni. Stahanovisti au fost si mai sunt inca.
In rest, daca te intereseaza, la fotografia de eveniment exista intotdeauna un subiect principal, i.e. mirii la o nunta. In cazul acesta, matrix metering este ultima optiune, daca vrei ca subiectul principal sa nu fie tratat la gramada de un aparat pus sa gandeasca in locul tau. Eu unul am invatat fotografia pe aparate care nu gandeau si nu sunt dispus sa predau controlul nici acum. Daca tie iti convine ca aparatul sa gandeasca si pentru tine, traim intr-o tara libera. Poti sa folosesti cat vrei si modurile "Scene". Cine a zis ca nu poti face fotografie si asa?
bogdan_dumitru scrie:pe film care este mai tolerant decat digitalul in ceea ce priveste expunerea.
Sigur, daca singura ta experienta cu filmul a fost legata de vreun P&S... Altfel nu ai avea cum sa afirmi asa ceva.
In alta ordine de idei, cred ca inainte de a dori sa raspandesti ceata din posturile altora, mai inainte ai aprinde lumina sa citesti mai bine ce scrie negru pe alb. De exemplu , nu am afirmat nicaieri despre:
bogdan_dumitru scrie:despre prelucrarea a 30, 50 sau 100 de fotografii si aruncarea restului de cateva sute pe un CD dat mirilor
nici ca as grupa imaginile in functie de distantele focale (eu am precizat doar dupa obiectiv):
bogdan_dumitru scrie:scrupulos cu gruparea in functie de obiectiv si distantele focale
Eu m-am referit la doua nivele de postprocesare diferite... unul extrem de scrupulos, individual, pentru pachetul cel mai important de imagini si altul care se refera doar la mici corectii care sunt absolut necesare, aplicate restului de imagini... Daca tu crezi ca acesta este neprofesionalism, te invit sa studiezi pachetele celor mai meseriasi fotografi din Vest si ai sa vezi ca asta este ceea ce fac ei. Si daca nu e suficient, poti sa vezi mai aproape, la oferta d-lui Radu Grozescu pe
http://www.2001foto.ro/ care "arunca" si dansul pe DVD, citez: "toate imaginile care trec de controlul strict de calitate", asta pe langa "100 imagini printate în format 13x18cm". Acum daca dl.Grozescu vine si ne spune ca cele 100 de imagini sufera acelasi tratament la PP cu restul celor de pe DVD, eu o sa-i dau crezare cu greu. Numai ca, daca citeai cu atentie ce am scris, depinde mult "ce fel de fotograf esti". Ceva ma face sa cred ca dl.Grozescu nu va avea 300 de expuneri radical diferite intre ele, trase la o onomastica de prieten. Si imi imaginez ca imaginile scoase de dansul la un eveniment nu au nevoie de o postprocesare facuta la greu, ca in cazul imaginilor unuia care lasa aparatul sa gandeasca pentru el.
Legat de gruparea imaginilor dupa obiectiv... iti dau un exemplu practic. Am fost rugat week-end-ul trecut sa coordonez un Team Building la Lepsa, Vrancea, pentru staff-ul unei organizatii mari, conduse de un amic bun. Deci am fost acolo nu pe motive fotografice, dar cum nu plec niciodata fara un aparat la mine, am decis sa folosesc oportunitatea de a folosi in momentele libere doar obiective manuale, de amorul propriu, fiindca in alte contexte acestea isi gasesc destul de greu drumul spre aparat. Asadar am luat cu mine D700, trei obiective Voigtlander 20/3.5, 40/2 si 58/1.4 si un obiectiv Zeiss, anume 100/2 MP. Intrucat a plouat nonstop si a fost foarte frig, toate activitatile le-am desfasurat indoor, Din cauza asta 20/3.5 nu a apucat sa fie montat pe aparat, cca 40% folosind 100/2 iar 40/2 si 58/1.4 impartind oarecum egal restul de 60%. Ajuns acasa am grupat imaginile dupa obiectivul folosit. Nu m-a surprins deloc rezultatul: cele luate cu 100/2 MP au nevoie de foarte putina PP, cele cu 58/1.4 au nevoie de un pic mai mult de lucru iar cele cu 40/2 sunt cele care solicita cele mai multe operatiuni. Motivul? Eu am o explicatie logica, dar cand sunt abordat in mod obraznic nu sunt dispus sa dau raspunsuri mura in gura.
Nu vreau sa inchei fara sa recunosc totusi ca sunt in ceata
dar cu privire la o problema pe care ai lasat-o in aer, in discutia de luna trecuta despre ExpoDisc. Anume, rugasem pe domnia ta sa ne luminezi cum stabilesti WB folosind metoda Live View in contextul unui concert cu lumina dinamica... Poate vrei sa risipesti ceata asta, please! Sper sa nu dispari "in ceata" cum ai facut in acea discutie.