de Bogdan Dulgheru » Sâm Dec 06, 2014 5:57 pm
In principiu este vorba despre o recuperare a detaliilor(si nu numai) din zonele intunecate/umbre, atunci cand se fotografiaza in lumina puternica (care genereaza umbre puternic contrastante cu restul cadrului).
Ca o simplificare: e vorba de o compensare a zonelor intunecate din cadru (se analizeaza software cadrul, iar zonelor umbrite li se aplica o compensare); ideea de la care s-a pornit a fost de crestere a dinamic range de care nu prea erau capabile primele aparate digitale vs. filmul analogic.
Aplicand ADL, pot apare in cadru diferite efecte negative: zgomot de fond, banding in zonele intunecate, etc. care de cele mai multe ori sunt suparatoare, necesitand prelucrari suplimentare. Uneori, ca in cazul bandingului, acestea nici nu pot fi eliminate complet sau strica intreg cadrul.
In plus, utilizarea ADL face ca si cadenta de fotografiere sa scada din cauza procesului suplimentar de analiza implicat.
Acest ADL actioneaza numai asupra formatului JPG si nu are niciun efect daca se foloseste formatul RAW.
Din cauza efectelor secundare (zgomot, banding, etc.) marea majoritate prefera sa tina ADL-ul pe OFF, urmand ca la prelucrare sa corecteze zonele umbrite; ADL-ul se poate aplica si ulterior, cu programele Nikon, ViewNX, CaptureNX daca se considera necesar.
Cel mai util ar fi sa-ti formezi tu singur o opinie despre utilizatea ADL: tragi 2 cadre identice, unul cu ADL si celalalt fara si le compari (in special zonele de umbra, dar si cadrul pe ansamblul lui); comparatia poate merge mai in detaliu functie de setarile ADL: auto, minim, mediu si maxim, fiecare avand grade diferite de efect.
Cu stima,
Bogdan Dulgheru